خانه / اخبار پزشکی / ۵ راه برای بالا بردن کیفیت زندگی در سال جدید

۵ راه برای بالا بردن کیفیت زندگی در سال جدید



سلامت نیوز: مطالعات نشان داده است که اگر شما هدف و یا اهداف خود را بنویسید، احتمال به ثمر رسیدن هدف تان قوت بیشتری می گیرد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از فردانیوز، دانستن دوستان و یا خانواده درباره هدفی که می خواهید انجام دهید، آن ها را مجاب می کند تا به ثمر رسیدن هدف تان کمک تان کنند و یا کمتر مزاحمتان شوند و وقت‎تان را بگیرند. به طور مثال شخصی که قرار است در یک امتحان موفق شود، نیاز به مطالعه زیادی دارد. در چنین شرایطی معمولا خانواده و دوستان برنامه های خود را با شخص مورد نظر هماهنگ نمی کنند و اجازه می دهند تا فرد مورد نظر بیشتر وقت خود را صرف مطالعه کند. سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: سال جدید می تواند به معنای شروع دوباره در انجام بسیاری از کار های روزمره باشد. البته این زمان خاص می تواند راهی برای ارزیابی دوباره زندگی ما نیز باشد. از این رو می توانیم با شروع سال جدید برنامه ریزی های جدید و متنوعی نیز داشته باشیم تا با این روش کیفیت زندگی خود را بالا ببریم، هر شخصی برای رسیدن به اهداف خود باید از یکسری برنامه ها و اصول خاص تبعیت کند چرا که بدون اجرای برنامه، نمی توان به یک هدف درست و واقعی رسید. در ادامه این گزارش شما را با ۵ راه برای بالا بردن کیفیت زندگی در سال جدید آشنا می کنیم تا با پیروی از آن بتوانید به اهداف خود جامع عمل بپوشانید. برای خود حد و مرز تعیین کنید ایجاد محدودیت برای خود و حتی دیگران یکی از شجاعانه ترین کاری است که هر شخصی می تواند آن را انجام دهد. چالش این کار این است که به مردم درباره خط قرمز های خود هشدار های لازم را بدهیم و به افرادی که با آن ها سر و کار داریم بفهمانیم که از چه کاری خوشمان می آید و یا از انجام چه کاری بیزار هستیم. شاید در روز های اول، این امر آن چنان جدی گرفته نشود، اما ممارست شما برای ایجاد چنین محدودیت هایی به دیگر ان می فهماند که شما در کار خود بسیار جدی و مصمم هستید و به مرور زمان باید به خط قرمز شما احترام بگذارند. نباید از یاد برد که ایجاد یکسری محدودیت ها می تواند باعث ناراحتی دوستان و حتی افراد خانواده شود، اما افرادی که به یک درک درست از زندگی رسیده اند به مرز هایی که برای خود ایجاد کرده اید احترام خواهند گذاشت از این رو نباید نگران رفتار اطرافیان خود باشید. شاید در نگاه اول نه گفتن به درخواست دوستان و یا دیگر اعضاء خانواده کاری سخت باشد، اما شما برای رسیدن به یک هدف بلند مدت فرصت کافی برای انجام امورات دوستان خود را ندارید از این رو می توانید با کمی توضیح آنان را مجاب کنید که با توجه به برنامه و هدفی که دارید، قادر نیستید برای خرید و یا حتی بازی های گروهی با آن ها همراه شوید. شاید در روز های اول با اسرار زیادی از طرف دوستان و یا دیگر افراد روبرو شوید، اما نگران نباشید اگر شما روی هدف خود ثابت قدم باشید آن ها نیز خواهند فهمید که دیگر برای انجام هر کاری نباید مزاحم شما شوند. از این رو پس از مدتی این امر برایشان عادی خواهد شد و دیگر نیازی نیست درباره هدف خود توضیح اضافی دهید. شما می توانید به آسانی درباره برخی از خواسته ها نه بگویید. به طور مثال اگر از شما خواسته شود تا آخرین لحظه در مکانی حظور داشته باشید، اگر امری حیاتی نباشد با این درخواست مخالفت کنید، و حتی مجبور نیستید که حرف های شخصی که با لحن بد با شما صحبت می کند گوش دهید. شما در رابطه با انتقاد های ناعادلانه می توانید موضع خود را مشخص کنید. در چنین شرایطی به فکر ناراحت شدن مخاطب خود نباشید؛ چرا که گوش دادان حرفی که به صورت ناعادلانه درباره افراد بیان می شود، می تواند مهر تاییدی بر حرف هایش باشد. از این رو شما با زبان خوش سخن چنین افرادی را قطع کنید و با حرف هایی که ایراد می کند مخالفت کنید. اگر می بینید برخی از افراد روی لباس پوشیدن و حتی انتخاب ماشین و خانه شما نظر می دهند با یک لحن محترمانه حرف شان را قطع کنید و یا به ادامه صحبت هایش گوش ندهید تا شخص مورد نظر متوجه اشتباهش شود. یک نکته بسیار مهم که در بین نوجوانان بیشتر دیده می شود این است که آن ها در برابر خواسته های نابجا و گا ها پر خطر دوستان خود نمی توانند نه بگویند. برای چنین افرادی توصیه می شود با یک نه گفتن ساده خود را از انواع بلا ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده گریبان گیرشان شود خلاص کنند. به طور مثال تعارف به سیگار کشیدن و یا انجام حرکات پر خطر که گا ها بین نوجوانان بیشتر مرسوم است عملی نیست که شما نتوانید در برابر آن مقاومت کنید در چنین شرایطی حتی اگر دوستتان در مقابل نه گفتن شما بسیار ناراحت نیز شود شما نباید تحت تاثیر قرار بگیرید نه گفتن به چنین افرادی باعث می شود تا ارتباط تان کمتر شود و خطر انجام کار های پر خطر نیز از سرتان دور می شود. خوابیدن کافی و سر ساعت انسان های بالغ تقریبا به ۸ الی ۱۰ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. این در حالی است که نوجوانان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. در اینجا منظور از خوابیدن فقط پر کردن زمان خواب نیست بلکه شما باید خواب کافی را در طول شب تجربه کنید به طور مثال اگر صبح از خواب بیدار شوید، کسل و بیرمق باشید نشانه آن است که خواب کافی را تجربه نکرده اید. این می تواند بخاطر استفاده کردن از لوازم الکترونیکی و تاثیرات نامطلوب آن ها بر کیفیت خواب تان باشد از این رو توصیه می شو. تا یک الی دو ساعت قبل از خوابیدن از وسایل الکترونیکی مثل موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و از دیگر وسایل الکرونیکی، فاصله بگیرید. البته غذا خوردن نیز می تواند روی کیفیت خوابتان تاثیر مستقیم و نامطلوب بگذارد از این رو توصیه می شود با شکم پر به رختخواب نروید و در صورت امکان ۳ ساعت قبل از خواب غذا نخورید، اما پیش از خواب با نوشیدن یک لیوان آب به بدنتان آرمش ببخشید تا با آسودگی بیشتری به خواب بروید. اگر می‎خواهید سیستم خواب تان منظم شود حتما، ساعت به رختخواب رفتن تان را تنظیم کنید و در یک بازه زمانی خاص به رختخواب رفته و صبح از خواب بیدار شوید. سعی کنید اتاق خوابتان به نحوی باشد که نوری که مزاحم خوابیدن تان شود در آن راه نیابد. البته کمی روشنایی غیر مستقیم آنچنان تاثیری روی کیفیت خوابتان نخواهد گذاشت. سعی کنید قبل از خواب هر گونه موردی که امکان دارد سر و صدا ایجاد کند را از خود دور کنید ترجیحا گوشی موبایل تان را در حالت سکوت و یا پرواز قرار دهید. بسیاری از کارشناسان و پزشکان توصیه می کنند دستگاه های الکترونیکی خود را حداقل یک ساعت قبل از خواب از خود دور کنید. در این باره مطالعات زیادی صورت گرفته است که نشان می دهند دستگاه های الکترونیکی با نور پس زمینه می توانند روی هورمون ملاتونین اختلال ایجاد کنند. هورمون ملاتونین توسط غده کوچکی در مغز تولید می شود که کار آن تنظیم چرخه خواب و عمل بیدارباش است از این رو با اختلال در تولید این هورمون چرخه خواب و بیداری تحت شعاع قرار می گیرد. استمرار در انجام ورزش روزانه ورزش کردن مستمر می تواند یک روش موثر برای درمان اضطراب، افسردگی، ADHD بکار گرفته شود. وقتی شما روزانه به مدت ۲۰ دقیقه ورزش می کنید این کار به شما کمک می کند تا مغزتان تولید مواد شیمیایی هم، چون – دوپامین، سروتونین، نوراپی نفرین و GABA خود را افزایش دهد. بد نیست بدانید وقتی بدن دچار افسردگی، اضطراب و یا ADHD شود میزان تولید این مواد شیمیایی در بدن کاهش می یابد. بنابر این ورزش کردن مستمر به شما این امکان را می دهد تا با کمبود این گونه مواد روبرو نشوید. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده توصیه می کند یک ساعت ورزش در روز می تواند بدن تان را در فرم عالی حفظ کند البته نحوی مصرف مواد غذایی نیز در این باره نقش بسیار اساسی را بازی می کند. شما می توانید بجای استفاده از آسانسور از راه پله استفاده کنید و یا فاصله بین ماشین خود و دفتر کارتان را افزایش دهید تا با استفاده از چنین روش های مجبور باشید مقداری از روز را پیاده روی کنید. اگر کلمه ورزش کردن نمی تواند باعث ترغیب شما در انجام فعالیت های ورزشی شود بهتر است از گزینه تناسب اندام استفاده کنید تا بیشتر ترغیب شوید تا فعالیت ورزشی انجام دهید. اهداف خود را بنویسید مطالعات نشان داده است که اگر شما هدف و یا اهداف خود را بنویسید، احتمال به ثمر رسیدن هدف تان قوت بیشتری می گیرد. البته در میان گذاشتن هدف با دیگر نیز می تواند در به ثمر رسیدن آن نقش به سزایی داشته باشد. این یک اصل اجتماعی است چرا که دانستن مردم درباره انجام هدف شما را وادار می کند تا آن را به ثمر برسانید. البته این مورد در به ثمر رساندن همه اهداف کاربردی موثر نیست چرا که در بسیار از موارد نداستن مردم در به ثمر رساندن یک هدف تاثیرات مثبت بیشتر دارد تا دانستن آن ها. دانستن دوستان و یا خانواده درباره هدفی که می خواهید انجام دهید، آن ها را مجاب می کند تا به ثمر رسیدن هدف تان کمک تان کنند و یا کمتر مزاحمتان شوند و وقت‎تان را بگیرند. به طور مثال شخصی که قرار است در یک امتحان موفق شود، نیاز به مطالعه زیادی دارد. در چنین شرایطی معمولا خانواده و دوستان برنامه های خود را با شخص مورد نظر هماهنگ نمی کنند و اجازه می دهند تا فرد مورد نظر بیشتر وقت خود را صرف مطالعه کند. از این رو با این روش با وی همکاری می کنند. با این شرایط اگر می خواهید در سال جدید موفقیت بیشتری کسب کنید، علاوه بر نوشتن هدف خود آن را با افرادی که با آن ها در ارتباط هستید، در میان بگذارید تا آن ها با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند بهترین شرایط را برای شما فراهم کنند. ایجاد اولویت در کار ها به طور یقین در انجام کار هایی که در طول روز و یا هفته انجام می دهیم باید اولویت هایی را در نظر داشته باشیم. چرا که برخی از کار ها با توجه به ماهیت شان از جایگاه بالاتری برخوردار هستند. در این رابطه اگر شما دوست دارید در سال جدید چند هدف ریز و درشت را با هم پیش ببرید باید بین اهداف خود رتبه بندی قائل شوید به طور مثال وقت بیشتری را در اختیار هدف بزرگ تر خود قرار دهید تا در انجام آن دچار مشکل نشوید. برخی از اهداف به شرایط جوی و بسیاری دیگر از موارد مربوط می شوند در چنین شرایطی باید به فکر یک جایگزین مناسب باشید به طور مثال اگر قصد دارید روزانه به مدت ۳۰ دقیقه در هوای آزاد پیاده روی کنید بنا به هر دلیلی اگر این امر مسیر نشد شما باید به فکر جایگزینی مناسب برای پیاده روی و یا ورزش کردن خود حتی در محیط داخلی خانه باشید. در مورد اهداف کاری که معمولا در اولویت قرار دارند باید دقت بیشتری داشته باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید تا متضرر نشوید. در چنین شراطی حتما اهداف خود را دسته بندی کنید و به هر کدام که در اولویت بالاتری قرار دارند وقت بیشتری صرف کرده و برنامه ریزی خود را بر پایه آن تنظیم کنید. منبع: psychologytoday


لینک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

عوارض ناخوشایند مصرف بیش از حد آب لیمو

سلامت نیوز: در شرایطی که آبلیمو حاوی طیف گسترده ای از فواید سلامت است، مصرف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *